God werkt in Pattaya!

28 juni 2017 - Muang Pattaya, Thailand

Deze week heb ik mooie dingen meegemaakt en ik zie nu God echt aan het werk hier. Toen ik maandag terug kwam uit Bangkok (hier kom ik nog op terug) had ik niet veel zin om terug te gaan naar het duistere Pattaya. Waar ik ook vaak op mijzelf ben aangewezen. Maar ik weet ik ben hier niet voor vakantie maar ik heb een hier een missie dus daar ga ik voor. Ik heb dit ook allemaal in gebed gebracht en ik ervaar dat ook het beste is wat je kan doen. De negatieve gedachten zijn niet van God. Als God aan het werk is zit de duivel ook niet stil en dat merk je. Ik was moe en dan ben je daar nog vatbaarder voor.  Ik kreeg later meer rust. In de bus kwam ik erachter dat mijn telefoon bijna leeg was en aan het eind viel hij uit.  Dit vond ik toch wel eng. Want mijn telefoon is mijn backup voor als ik even de weg niet weet. Ik vind googlemaps toch wel erg handig.  Ik bad God geef dat ik veilig thuis kom. Naast mij zat een portugese man waar ik al even mee gepraat had. Ik vertelde hem dat ik wensde dat ik mijn mobiel kon opladen. Hij had een powerbank en zei oh mijn mobiel is vol. Je kan hem wel opladen. Mijn mobiel was 4% toen we aankwamen in Pattaya.  Toen we aankwamen zei de man ik heb een motor ik wil je wel naar Soi 6 brengen. (ik had vertelt dat ik daar werk) Ik zei dat ik wel blij was als hij mij naar de first road wilde brengen. Want vandaar kon ik wel een Song taew (tuktuk. Ik dacht dat die Suntower heten maar ik ben maandag uitgelachen door mijn Thaise vriendin die mij vertelden dat het Song taew heet wat 2 rijen betekent) pakken. Uiteindelijk heeft mij naar een hoofdstraat gebracht waar ik de Song taew naar huis kon pakken. Kwam ik goedkoop en zonder problemen thuis. Ik had anders meer songtaews moeten pakken en die zijn in dat gebied iets duurder. Nog steeds niet heel duur.

Toen ik in de straat aankwam waar ik nu woon voelde dat toch wel als thuiskomen. Vooral in mijn eigen huis en was ik blij dat ik thuis was. Daar wacht mij een aangename verrassing. Ik had een cadeautje uit Nederland gekregen. Dankuwel t. Anneke! thee en koekjes uit Nederland met een mooie bemoediging.

Na een nacht goed geslapen te hebben in kamer met Airco :D (dat is de positieve kant van het weggaan van Lianne, ik ben verhuisd naar haar kamer.)

De volgende ochtend hadden we gebedsbijeenkomst met het team. Dat was heel fijn om zo te weten wat er allemaal speelt en voor elkaar te mogen bidden. Die dag gaf ik samen met Leah weer engels. 's middags deed ik de klas. Er kwam 1 student ze was heel enthousiast om engels te leren en het ging heel goed.

Toen ik aan het eind met haar wilde bidden en vroeg of ze gebedspunten had. Vertelde ze dat ze Christen wilden worden. Ze vertelde dat haar familie boeddhistisch is maar haar zus was christen. Haar zus leeft niet meer. Maar zij had voor haar zelf zowel boeddhisme als christendom uitgeprobeerd. Ze kwam er achter dat Boeddha haar niet hielp. Maar onze God van het christendom wel. Ze vond het nog wel lastig tegenover haar familie. Ik heb haar vertelt dat in het in eerste plaats om haar hart gaat. Wat zij gelooft. God zal haar helpen met de rest. Ik heb verder ook het evangelie uitgelegd. Ik vroeg of ze haar hart aan Jezus wilde geven. Dat wilde ze. Boven in de gebedsruimte zaten Martha en Leah. Ik ben met haar naar boven gegaan en we hebben samen met haar gebeden. Toen heeft ze haar hart aan Jezus gegeven. We hebbben haar verwelkomd in Godsfamilie en een Nieuwe Testament gegeven en een boek met bijbelse verhalen in makkelijk Thai. Ze heeft belooft vrijdag naar de kerk te komen. Op deze momenten weet ik weer waarom ik hier ben. Ik ben super dankbaar dat ik hier getuigen van mocht zijn en dat ik zo een instrument mag zijn in Godshand.

God is bezig hier in Pattaya. Er word al meer dan 20 jaar gebeden voor deze stad en nu mogen we de veranderingen zien. De regering wil het imago van de stad veranderen. De regering wil dat mensen hier niet meer komen voor seks maar dat het een gezinsvriendelijke stad wordt.  Daar wordt nu hard aan gewerkt. Er wordt strenger gecontroleerd op de openingstijden en dat er geen meiden onder de 20 werken. De vrouwen die ik tegenkom zijn ook meestal eind 20 of  in de 30 of 40. Er wordt strenger gecontroleerd op drugs. Op ook, nog meer dingen maar ik weet niet of het verstandig is omdat hier neer te schrijven. Het leger is nu aan de macht in Thailand en voor Pattaya heeft dat dus wel positieve gevolgen laten we bidden dat er echt een verandering hier komt.

Maar je ziet vooral Gods werk doordat mensen tot geloof komen. Ik heb er nu 2 tot geloof zien komen (echt het moment dat ze hun hart aan Jezus gaven) maar nog veel meer gehoord van mensen die hier tot geloof komen.  Ik sprak Martha (Een bijzondere Godvrezende vrouw van 73) zij is hier in totaal voor 2 maanden en ze is hier nu voor bijna een maand. Zij heeft al 5 mensen tot geloof gekomen.

Ik vertelde in mijn vorige blog dat God ook met mij aan het werk is en dat ik steeds meer dingen leer over God. Ik wil hiervan ook iets delen. Ik leer hiervan ook van Martha

Martha is vrouw met duidelijke passie voor God. Ze leeft er echt voor en ik zie dat God door haar heen werkt. Ze heeft  heel veel vrijmoedigheid om het evangelie te delen. Wat ik ook zie is dat veel tijd in gebed door brengt. Ze veel boven in de gebedsruimte en vraagt ook of andere met haar wil meebidden. Dit is wat ik ook zo met haar ga doen. Er zijn meerder momenten in de week dat wij daar bidden.

Ze vertelde mij dat ze voor de 5e keer in Thailand is. De vorige keren zag ze niemand tot geloof komen. Ze kreeg nu van God op haar hart om in tongen te bidden. Deze keer heeft ze al 5 mensen tot geloof zien komen.  Ik was altijd erg kritisch tegenover tongentaal. (ik heb daar ook negatieve verhalen over gehoord) Maar ik geloof dat God mij nu iets wil leren. Ik zie duidelijk dat God door Martha heen werkt. Daarmee kan ik er niet om heen dan dat het wel van God moet zijn.

De afgelopen tijd kwam dit onderwerp vaker op mijn pad. Ik heb meerder verhalen gehoord hoe powervol het is. Ik vind het belangrijk om dingen te onderzoeken en niet zomaar aan te nemen. Ik bid daarom ook voor onderscheidingsvermogen en ik zie ook dat God dat geeft. God geeft wijsheid als wij daarom vragen. Ik wil God nog meer leren kennen en meer van Zijn werk zien. Ik merk hier ook zeker geestelijke strijd maar doorheen mag ik ook meer van God zien. Ik weet dat er veel mensen voor mij bidden. Dit is erg bemoedigend voor mij. Ik wil daarvoor jullie ook danken. Ik geloof ook zeker dat dit de vruchten zijn van ook jullie gebed. Laten we blijven bidden dat God nog meer zal gaan doen hier en nog meer door ons heen zal werken.  Er staan verschillende dingen op het programma op dit moment. Er is een team uit Amerika op dit moment en daarmee zullen we dingen gaan ondernemen. Onder andere gaan we morgen naar Walkingstreet (de straat waar de meeste duistere dingen gebeuren) Bidden jullie mee dat we daar een licht mogen zijn.

Ik wil jullie ook vertellen over mijn weekend in Bangkok. Het was een heerlijk weekend. Heel fijn om mijn vrienden daar weer te zien. Zaterdag ben ik samen met Lianne en Anna rond 8 uur vertrokken naar de bus. We pakten de Song taew en moesten daarna op een andere Song taew overstappen. Ik dacht dat Lianne en Anna de weg wel wisten dus ik vertrouwde wel op hen. Toen we dus overstapten op een andere Songtaew en die vertelden dat wij naar het busstation moesten. Dachten Lianne en Anna dat hij verkeerd reed. Dus dat was lichte paniek (lk had geen idee) gelukkig kwamen ze er al snel achter dat hij wel goed reed. Kwamen we vervolgens mij de bus aan. Bleek deze vol te zijn dus moesten we een half uur wachten. Daarna hebben de bus naar Bangkok genomen tijdens de rit hebben wel lol gemaakt. Ik dacht eerst dat BTS een specefiek station was. Maar ik kwam erachter dat BTS gewoon station betekent. Best grappig idee als jij bij het loket staat en zegt dat je naar BTS moet terwijl je daar al bent. Zonder verder problemen kwamen we aan in Bangkok.  Waar ik afscheid nam van Lianne en Anna.

Daar heb ik de BTS gepakt waar ik opgewacht werd door Ryan. We hebben mijn spullen naar het OMkantoor gebracht en zijn daarna gaan lunchen. 's middags was er jeugdmeeting van de kerk daar. Ik heb daar weer nieuwe mensen leren kennen en het was heel gezellig en leuk omdat mee te maken. Ik heb daar ook wat mogen vertellen over wat ik doe in Pattaya en hoe ik er toe kwam om naar Thailand te gaan. Ik ontmoette daar ook Del mijn vriendin. Het was heel erg fijn om haar na een bijna een jaar weer te zien. Die avond gingen we gezamelijk ergen eten. Met nog een paar vrienden. Het was een leuk internationaal gezelschap. Ik als Nederlander.. Verder was Sara mee een meisje uit Denemarken. Ryan komt uit Hongkong en de rest was dan Thai. Er was er nog een nichtje van Del mee en Lynzy (geen idee of ik het goed spel)  zij is 1 van de jeugdleiders.

's avonds pakten we de Taxi naar de kerk waar ik sliep. Het was zelfde kerk waar ik vorig jaar sliep. Erg leuk om daar terug te zijn en het voelde heel vertrouwd om er te zijn. Del en Ryan zorgde weer voor als.

Ik ben het weekend erg verwend. Ik kreeg een gratis overnachting, gratis ontbijt. Zaterdag betaalde Ryan mijn lunch en Dell mijn diner. De taxi's en bus betaalden ze. Vervolgens bedankten Dell mij verschilden keer dat ik naar Bangkok was gekomen. Je kon merken dat ze blij waren mij weer te zien. Ik was ook heel blij hen weer te zien. Ik voelde mij wel erg geliefd. Het was heerlijk dat er zo voor je gezorgd werd en alles voor je geregeld. Dat is wel een groot verschil met mijn mijn vorige reis. Toen werd net als dit weekend alles voor je geregeld je hoefde echt niks te doen. Hier in Pattaya ben ik veel zelfstandiger wat natuurlijk ook logisch is. Ik heb nu ook een veel realistischer beeld van hoe het is om in een ander land te leven.

Zondag was er kerk en heb ik ook wat verteld over wat ik doe in Pattaya. Je merkt wel dat de kerk daar meer in een gemeenschap is. Mensen komen vanaf 9 uur al ongeveer. De kerk begint officieel pas 10:30 maar er is dus een lange inloop. Waar mensen mensen al met elkaar gezellig kletsen en bezig zijn. De kerk start ook meestal later en het kan ook gerust dat er nog mensen later binnen komen. Na de dienst is er lunch en blijven mensen ook nog een tijd hangen.  Voor mij was de zondag wel wat saaier. Niet iedereen kon engels dus het was wat lastiger om mensen te spreken. De gesprekken kon ik ook niet echt volgen. De dienst had Dell voor mij vertaalt dus die heb ik grotendeels wel kunnen volgen.

Na dienst zat ik buiten met Ryan en waren nog wat mannen. Ik merkten al dat ze een beetje aan het geinen waren en ik had al wel een vermoeden maar ik kon het niet verstaan wat het was in het Thai. Ik verstond alleen dat Ryan nee zei. Ryan wilde het niet vertaalden. Dus 1 van de mannen die een beetje engels kon deed het. Na mijn verhaal mochten ze vragen stellen en ze hadden al gevraagd of ik een vriend had. Nee die heb ik niet. Nu zei de man je zei dat je geen vriend had. Je hebt er wel een en wees naar Ryan. Die had je wel kunnen verwachten toch maar goed duidelijk gemaakt dat we geen stel zijn. Ik weet dat in Nederland er ook wel zo'n opmerking zou komen of mensen denken het maar voor de duidelijkheid ik sta niet open voor buitenlandse relatie.. Een lange afstandsrelatie vind ik veel te ingewikkeld. In Nederland zijn er ook wel leuke jongens.

's avonds ben ik met Del naar Asiatique geweest en maandag heb ik samen met Del ook heerlijk even de toerist uitgehangen in Bangkok. We zouden met z'n 3en gaan lunchen maar helaas was Ryan ziek en heb ik dus ook niet echt afscheid van hem kunnen nemen dat vond ik wel jammer. Maar met Del was het heel gezellig. We hebben een tempel bezocht en Terminal 21. Terminal 21 is winkelcentrum waar elke verdieping in het teken staat van een andere stad. zoals Parijs, london, San fransico, New York, Istanbul en nog een paar erg leuk om te zien. Vooral de toilets zijn daar ook bijzonder. Het zijn Koreaanse toiletten. Best grappig. Del: "Ik ga je de Toilet laten zien!" Het is toilet met sproeiers er in die je kan bedienen en een fohn. Vooral grappig en fancy. Maar ik vind het niet heel praktisch. De gewone Toilet hier in Thailand met een sproeier ernaast vind ik toch handiger. Maar leuk om een keer uitgeprobeerd te hebben.

Het was ook leuk om weer over de markt vlakbij de kerk te lopen waar ik vorig jaar ook was. Alles is daar veel goedkoper dan in Pattaya. Heerlijk sticky rijst met mango gekocht. Die is daar echt goed en maar 1 euro. Ook grappig om daar weer in de tuktuk te zitten die zijn daar veel kleiner dan in Pattaya. Ik herinnderde mij niet dat ze zo klein waren.

Ik heb verder dus wel genoten van mijn weekend :D Ik hoop in augustus voor ik naar Nederland ga nog terug te gaan maar dit is nog niet helemaal zeker.

Ik ben hier alweer bijna 1,5 maand dat betekent dat ik bijna op de helft van mijn tijd hier zit en dus over 1,5 maand alweer terug ga.

Iedereen fijne weken nog succes met het afronden van alles en voor diegene die al vakantie hebben geniet ervan.

1. Anneke van Selm:
    28 juni 2017
    Hoi Annette,
    We hebben echt gelachen om je rondzendbrief, wat schrijf je toch gezellig! Maar niet beginnen aan een relatie daar hoor, veel te ver weg, grote cultuursverschillen en er zijn hier inderdaad leuke jongens genoeg;-)) Vond je het niet eng joh met een 'vreemde man' achter op de motor? Fijn dat het pakketje is aangekomen, we zeggen altijd 'als het pakje in Thailand moet komen, dan komt het er ook' en dat is ook zo. Wat gaat de tijd alweer snel hé, alweer op de helft. Maar tussen de regels door lezen we toch ook wel dat het ook wel eens moeilijk is voor je daar. Sterkte en Gods zegen toegewenst! We zien weer uit naar je volgende rondzendbrief. Hartelijke en meelevende groetjes van o. Nico en t. Anneke
  2. Corrie Both:
    3 juli 2017
    Hallo Annette,
    Bedankt voor je verhalen en delen. Zo beleef en bid ik mee.
    Gods zegen, Corrie
  3. Ab:
    4 juli 2017
    naast een mooie wijfie, ook duidelijk een stoer wijfie!! Gaaf om te lezen!
  4. Annette:
    13 juli 2017
    bedankt voor de reacties
    en o. Nico en t. Anneke de tijd gaat zeker snel :D
    leuk dat jullie er zo gelachen hebben en ik dacht laat ik jullie maar geruststellen voordat iemand wat denkt want doen mensen nou eenmaal snel ;)
    Ik heb wel even gebeden om veiligheid voor ik op achterop de motor stapten en vond het stiekem wel een beetje eng ja ;) maar je voelt meestal wel aan of iemand te vertrouwen is.
    Het klopt het is hier zeker geen vakantie en dat wil ik ook wel een beetje laten zien hier. Het is heel mooi om hier te zijn maar er zijn ook weleens moeilijke momenten maar dat is altijd denk ik. Maar op een reis als dit kom je wel voor uitdagingen te staan :d