op adem gekomen in Phuket en nu terug voor de laatste dagen in Bangkok. Ik kom deze week terug!

15 augustus 2017 - Bangkok, Thailand

Mijn tijd in Thailand zit er nu echt bijna op. Woensdag vlieg ik alweer terug en Donderdag kom ik aan op Schiphol.

Ik ben nu in Bangkok.

Alweer iets meer dan een week geleden heb ik afscheid genomen in Pattaya. Best lastig om de vrouwen daar achter te laten wanneer kom je terug is de standaard vraag. Ehm misschien over 3 jaar? Best een lange tijd. Heel apart idee dat ik de meeste waarschijnlijk niet terug zal zien.

Er was ook een kraampje in het winkelcentrum vlakbij waar ik woonde waar ik regelmatig een crêpe kocht. Toen ik vertelde dat ik wegging kreeg ik een gratis crêpe van de eigenares. Ze vertelde dat ze verdrietig was dat ik wegging en meer vrouwen maakten dat duidelijk. Het raakt mij wel dat ik zo belangrijk ben voor deze mensen. Ik zal ze ook wel gaan missen.

Wat mij in Pattaya ook opviel is dat in het openbaar vervoer mannen  voor je opstaan. Je ziet dan ook niet vaak vrouwen staan alleen als er echt geen zitplaats meer is.

De mensen ga ik missen maar de stad niet. Ik heb nog nooit zo'n lelijke stad gezien er zit totaal geen schoonheid aan Pattaya. Het is er ook bijna altijd drukkend heet en het is erg duistere stad. Ik denk ook dat de lucht niet erg gezond is. Vooral als je eruit bent merk je het verschil. Dat je weer kan ademhalen. In Pattaya heb ik vooral de minder mooie kant van Thailand gezien. Maar ook gezien dat de nood groot is. Ik ben blij met deze ervaring en ik heb er ook absoluut geen spijt van. Het was een goede tijd waar ik veel geleerd heb. Met mooie en moeilijke momenten.

Ik ben vorige week naar Phuket geweest en kon daarop adem komen. Tot woensdag was het daar heerlijk. De natuur is prachtig daar. Ik heb daar een scooter gehuurd. Het links rijden was wel even wennen en in de stad zelf was het goed opletten maar het was ook heerlijk om door de natuur en de bergen te rijden. De mooie uitzichten te zien. Heerlijk gezwommen in de zee en tot rust te komen.

Op een berg in de buurt waren heel veel apen. Die best brutaal waren maar zeker leuk om naar te kijken. Toen ik daar aankwam en mijn scooter neer zetten kwamen er al direct een paar op mij af. Ik had wat fruit in een plastic zak die ik eruit probeerde te krijgen. Die apen probeerden mij wel een ' handje te helpen' om het fruit snel zelf op te eten natuurlijk. Er kwam al snel een beveiliger aan die mij vertelde dat ik op die plek die mocht voeren. Tja dat was ik ook niet van plan alleen de apen pakten het zelf al. Ik was wel blij met de beveiliger want die jaagde ze even weg zodat ik rustig mijn spullen kon pakken en hield de apen op afstand als ze te brutaal waren.

Op de foto met een aap gaan is niet zo moeilijk. Als je een selfie maakt of je op de foto laat zetten dan komt er wel eentje naar je toe. Ze kijken nog net niet naar de camera. In de hoop dat ze wat krijgen natuurlijk. Wat vast vaak gebeurd.

Dit weekend ging ik mee op kerkkamp met een kerk uit Bangkok. We waren met best veel voor Thaise begrippen wel rond de 30. De kerk is dan ook niet groter hier.

Dat was wel een omschakeling van een kamer alleen. Sliep ik opeens met 6 andere vrouwen in een 9 persoonsbed. Dat is in Thailand niet ongewoon. Het sliep prima iedereen heeft wel zijn eigen deken.

Het was mooi om zoiets mee te maken het was wel allemaal in Thai wat het lastiger maakt. Gelukkig waren er wel een paar mensen die voor mij vertaalden. Het grootste gedeelte van lezingen en getuigenissen kreeg ik wel mee. Leuk spelletjes gedaan ook. Alleen doorfluistertje was toch wel lastig toen deed ik maar even niet mee. Aan het eind werd ik naar voren gevraagd. Ze waren toch wel benieuwd wat een farang er van zou maken. Samen met een Koreaans stel wat hier al een paar jaar woont en al prima Thais kan en een Chinese man die ook al redelijk Thais kan. Hij probeerde mij nog te sparen door te vragen of het niet in Engels kan. Maar ik vond het niet erg om te proberen. Dus zei mai pen rai wat laat maar of het geeft niet betekent. (Als ik dat zeg beginnen Thai vaak spontaan Thais tegen mij te praten. ) Maar het was een 'makkelijke' zin met 5 woorden. Maar 5 woorden die je amper uit kan spreken waarvan je al helemaal niet weet wat ze betekenen geloof dat is niet te doen. Toen hij bij het laatste woord was was ik het eerste alweer vergeten. Ik moest elk woord al 3x herhalen voor ik het goed uitsprak. Uiteindelijk zei ik maar 3 woorden die ik waarschijnlijk ook niet goed uitsprak. Die ik weer moest doorgeven.

Ze vroegen mij de woorden nog een keer te herhalen voor de microfoon dat deed ik deze keer maar niet. Al ze de zin nog een keer herhaalt zouden hebben zou ik nog steeds waarschijnlijk niks van bakken. Als ik soms wat in het Thais zeg begrijpen ze mij al niet altijd omdat ik het dan net niet goed uitspreek laat staan een zin zeggen waarvan ik geen idee heb wat ik zeg.

Ik dacht er nog aan zal ik hun vragen een Nederlandse zin te zeggen? Toch maar niet gedaan.

Verder ook nog gezwommen daar in een rivier. Hier merk je toch wel cultuurverschil ik was de enige in een badpak. De meeste Aziaten zwemmen met kleren aan. Een badpak kan nog net maar een bikini echt niet. Er waren wel mannen die in een zwembroek zwommen maar de meeste hadden toch ook iets van t-shirt aan. Verder bleven de meeste in water zitten waar ze een touw vast hielden. Er was ook best een sterke stroming je moest dus ook wel uitkijken. Want als eenmaal in de stroming in het midden kwam dan kon je echt niet meer terug zwemmen. Maar kwam je denk ik ergens verderop terecht. Je zag wel veel bootjes voorbij komen en mensen met reddingsvesten die de rivier afzwommen. Echt gevaarlijk was het denk ik niet. Maar je wist niet waar je uitkwam waarschijnlijk ver lopen om terug te komen dus ik zorgde toch maar dat ik uit de stroming bleef.

Er werd ook nog een meisje van 17 gedoopt heel mooi omdat ook mee te maken. Ik heb 3 doopdiensten in Thailand meegemaakt en ze waren al 3 anders.

Verder is het in Thailand niet zo schoon als in Nederland en het is heel normaal dat er mieren in je huis lopen. (Ze liepen zelfs over de muur toen ik aan het douchen was en ik zag er ook een keer eentje op mijn bed lopen ) of gekko's die zie je echt overal hier. Er zat ook een grote spin zo groot als een hand ongeveer op het plafond van de ruimte waar de lezingen gehouden werden en we ook andere dingen gedaan hadden. Er werd even Naar gekeken. Iemand tilde zelfs een kind op kijk een spin. Maar niemand die er aandacht hem weg te halen. Zolang hij niet naar beneden komt geen probleem toch? Tja in Nederland vergiftigen sommige spinnen met deo om ze daarna op te zuigen met de stofzuiger. Ik zal geen namen noemen noemen ;) maar iemand vertelde dat op Facebook. Maar dat gaat hier lastig want ze hebben hier niet overal een stofzuiger. In Thailand veeg je nog ouderwets.

Verder sliep ik op het kamp prima al stond de eerste nacht de airco erg hoog en was het erg koud die ochtend. De laatste nacht was het beter. Dus toen een vriend mij vroeg of ik goed geslapen had vertelde ik ja en nu bevroor ik vanochtend gelukkig niet.  " je had het koud? En je bent nog wel een Europeaan? "

Verder was het fijn om op een 'normaal' bed te slapen. ( al denk ik dat ik in Nederland mij bed echt wel ga waarderen en dat je geen airco nodig hebt maar gewoon een raampje openzet) in de kerk slaap ik namelijk op een dun matrasje. Waar ik nu vannacht ook op sliep en nog een nachtje op slaap.

Toen ik dat tegen hem vertelde zei maar we pas nieuwe gekocht en die zijn zo dik! Het is idd ongeveer 1,5 cm (misschien iets dikker) dun genoeg om het nog te kunnen oprollen. het kan dunner maar nog steeds voor een Nederlander erg dun. Voor een paar nachtjes overigens prima.

Maar het is fijn om de laatste dagen hier nog met vrienden door te brengen en zo mijn periode hier af te sluiten. Ik kijk ben blij om weer terug te gaan maar ik zal Thailand ook wel gaan missen en het zal best wennen zijn weer terug te zijn. Best apart een idee dat ik al deze mensen voorlopig niet meer zal zien. Mijn vriendin gaat in maart of April in Engeland trouwen daar ben ik van plan heen te gaan en mijn andere vriend waar ik hier ook veel mee ben opgetrokken zal ik daar ook weer zien dat is wel fijn dat ik hen sowieso wel weer zie en dan kan ik tenminste wel alles verstaan :)   Maar in Thailand kom ik waarschijnlijk niet meer tot ik afgestudeerd ben en dat duurt nog 3 jaar.