Zaterdag vond ik een gekko in mijn muesli

13 juli 2017 - Pattaya, Thailand

Wow het is al weer 2 weken geleden dat ik geschreven heb en ondertussen heb ik alweer heel wat meegemaakt. Dit weekend ben ik hier alweer 2 maanden ik merk wel dat ik nu onderhand aardig gewend ben hier en ook mij ook wel thuis voel. Al begin ik ook wel dingen van Nederland te missen. Maar als ik in Nederland ben zal ik weer dingen van Thailand gaan missen.

Het blijft bijzonder hoe dankbaar de vrouwen zijn dat wij hier zijn. Ze zijn heel blij met gratis engelse les die we geven en willen heel graag engels leren.

Ik wil jullie gebed vragen voor aanstaande zaterdag als Tamarcenter doen wij mee aan een mars tegen mensenhandel en prostitutie georganiseerd vanuit de overheid. De overheid heeft ons verplicht mee te doen en we zijn zelfs 1 van de highlights. Verder zijn we gevraagd om ons te verkleden als prostitutiees. Mijn eerste gedachten toen ik dat hoorde was nee dat is wel het laatste wat ik wil doen. Ik vind verkleden best leuk maar niet als dat. Maar Tamarcenter wil dat natuurlijk ook niet gelukkig we gaan het dus op een creatieve manier aanpakken en zullen er ook weest gerust niet onzedelijk bij lopen. Het zal in iedergeval iets groots worden hier wat in iedergeval volop in Thaise media zal komen. De overheid wil Thailand een beter imago geven en dit is daar een onderdeel van. Wat heel positief is natuurlijk. We jullie meebidden voor een mooie dag wat ook een positief effect zal hebben op de stad en op Thailand?

Verder is het heel gaaf om God hier aan het werk te zien. De vrouw waarvan ik al verteld had dat ze tot geloof gekomen was komt heel regelmatig naar engelse les en ook naar de kerk op vrijdag. Ze is heel open en stelt veel vragen over het geloof het is heel gaaf om haar zo te zien groeien in het geloof en ze leest ook echt de bijbel. Ze heeft ook veel vertrouwen in God en God verhoort ook echt haar gebeden. Al merk je dat ze ook nog wel veel moet leren. We bidden elke keer als de les voorbij is en vandaag vroeg ze of we wilden bidden dat ze een Iphone 7 mocht krijgen. Ik heb toen gezegd dat het misschien beter is om te bidden voor een goede telefoon en het aan God over te laten wat het beste voor haar is.  Christen worden vraagt best veel van je vooral voor deze vrouwen er zijn heel veel dingen die ze moeten veranderen in hun leven. Maar het is wel mooi dat ze uit zichzelf vragen stelt en echt wil veranderen. Wat wij moeten dus is liefde tonen en vooral niet veroordelen de vrouwen weten zelf vaak heel goed wat ze moeten veranderen en hoe verder ze komen hoe meer wij ze kunnen leren over wat het is om christen te zijn.

vorige week was er een team uit Amerika waar we mee op outreach gingen dat was heel gaaf. We hebben subwaybroodjes uitgedeeld op Walkingstreet (dat is de hoofdstraat waar vrouwen zich aanbieden )op maandagavond en daar worshipmuziek gespeeld en er werden getuigenissen gedeeld heel gaaf om op zo'n plek het evangelie te delen. Ik heb daar samen met 2 anderen ook nog een heel mooi gesprek gehad met 2 moslims die vroegen zich af waarom wij dit deden. Waarom zou je gratis subway broodjes uitdelen. Daar hebben het evangelie aan mogen uitleggen,

Verder hebben we ook nog een vette avond in soi 6 gehad de straat waar ik engels geef. Het is een straat die volstaat met bars en bij de bar naast het tamargebouw mochten we spelen. Ze gaven ons zelf allemaal een gratis drankje daar hebben we iets van 3 uur lang aanbiddingsmuziek gespeeld zowel engels als Thai en getuigenissen gedeelt. In de andere bar deden ze zelfs de muziek zachter voor ons (dat heeft het Tamarcenter nog nooit meegemaakt) Het was heel gaaf om zo de vrouwen te zien meedansen op christelijk muziek en dat we in deze straat vol duisternis zo het licht mocht laten schijnen voor 1 avond op de vraag of de vrouwen gebed wilden kwamen veel vrouwen die wel voor zich wilde laten bidden.  Het was echt gaaf en zo bijzonder dat we hier zo openlijk het blijde nieuws mogen vertellen.

Ik merk ook echt dat de aandacht die je de vrouwen geeft ze dat ook echt waarderen. Wat ik soms wel lastig vind is dat de ze mij wel herkennen maar ik de vrouwen niet altijd. Ik ontmoet hier zoveel mensen dat ik ze niet allemaal kan onthouden al zou ik dat wel graag willen. Vanmiddag groette een vrouw mij ook in de straat of ze mij echt kende ik doe dan maar net of ik weet wie ze is.

Eergisterenavond gingen we met outreach naar een bar van een vrouw waar ik af en toe nog contact mee heb alleen was ze er helaas niet maar vriendinnen van haar herkenden mij direct. Ik helaas hun niet direct en daar waren ze zichtbaar teleurgesteld in. Het was wel heel gaaf om met hun te praten er waren 2 andere bij die echt geïnteresseerd waren in engelse les. Ze vonden het heel leuk dat ik hun opzocht. Ik heb ook weer wat thaise woordjes geleerd zoals cow wat verschillende dingen kan betekenen. si cow (met stijgende toon) betekent wit. Maar gewoon cow betekent 9 en nog meer betekenissen. cow cooow coow .

Verder heb ik ook weleens vrij en zaterdag heb ik daar heerlijk van genoten. We zijn naar het eiland Ko Chiang geweest een supermooi eiland waar vooral thaise mensen komen en weinig farangs(buitenlanders)  De dag begon alleen iets minder mooi. Ik was op tijd opgestaan (dat is een hele prestatie voor mij :p )want we zouden om 8 uur te vertrekken. Toen ik wilde ontbijten deed ik zoals gewoonlijk muesli op mijn bord alleen deze keer kwam er niet alleen muesli uit en sprong opeens ook een gekko uit. Ik schrok mij wild. Ik dacht eerst dat het een muis was maar ik zag al snel dat het een gekko was. Zo snel als ik hem zag was hij ook weer weg overigens. Ik heb de hele zak maar weggegooid jammer maar ik weet niet of dat nog goed is als er een gekko bij gezeten heeft. Voortaan al het eten dus goed afsluiten of in de koelkast bewaren. Maar dat was nog niet alles toen ik exact om 8 uur aankwam (ik was trots op mijzelf dat het toch gelukt was ondanks dat ik dus extra werk had aan die muesli opruimen en van de schrik te bekomen) de amerikanen waar ik mee ging. Hadden die zich deze keer verslapen.  Kan gebeuren wel een beetje ironisch omdat de vorige avond nog tegen mij gezegd werd "Don't be late Annet"  Iets later dan gepland in de grabtaxi

(en nu heb ik even een frustatie momentje ik heb namelijk net nog een heel verhaal getypt en ik had even het internet op dat moment uitgezet en weer aan en toen ik alles het wilde opslaan moest ik opnieuw inloggen en was alles weg. Vanaf nu dus eerst maar ergens anders typen en dan hierin plakken. Ik ga het nu maar opnieuw typen ook al is het al bijna 0:00 hier en heb ik hier helemaal geen zin. Ik wil mijn verhaal hier toch maar wel afmaken voor jullie)

Maar ik ga maar weer verder waar ik gebleven was. Ik ben namelijk naar mijn eigen huis gegaan waar ik geen wifi heb dus maak van mijn 4g maar even een hotspot maar om mijn internet te sparen wil ik die niet de hele tijd hebben aanstaan.

In de taxi brak dus de hengsel van mijn rugzak die ik de vorige avond gekocht had echt Thaise kwaliteit. nu snap ik waarom ze meerder hengels hebben aan deze tassen dan kan je de hengels in iedergeval ergens anders aan knopen. Zo kon mijn tas gelukkig toch nog gebruiken. Vervolgens zette de taxi ons af op een km afstand van de plek waar we moesten zijn daar we kwamen we achter toen we al afgezet waren. Dus konden we vast inlopen naar de ferry. Uiteindelijk wat later dan gepland kwamen we dan toch aan op Ko Chiang een mooi eiland wat het meer dan waard was om bezocht te worden. We daar met z'n 4en 2 motors (lijkt meer op een brommer of scooter maar kan volgens mij alleen wel iets harder)  gehuurd.  Jenna (amerikaanse vriendin die meeging) heeft zelf een motor en had dus al ervaring dus zij reed op eentje en Leah in eerste instantie op de andere. Alleen het remmen ging bij Leah niet zo goed en ze had daardoor bijna ongeluk daarom vroeg ze of ik wilde rijden. Ik ga niet zo snel een uitdaging uit de weg dus ik heb eerst zelf een rondje geprobeerd  en dat ging makkelijker dan gedacht het scheelt dat ik mountainbike ervaring heb de remmen werken hetzelfde en rijervaring. Ik heb een auto zonder stuurbekrachting en dat helpt wel. Toen ik er eenmaal inzat en met bijrijder achterop ging het ook prima genoot ik er echt van. Motorrijden is echt gaaf vooral door de heuvels. Het geeft je een gevoel van vrijheid en snap nu wel de motorrijders die een liefde hebben voor motorrijden.  Het is ook ideaal de berg op hoef je alleen maar gas te geven. Ik heb in Duitsland wel eens gemountainbiked dan is de berg op echt zwaar maar er af is dan wel weer heerlijk.  Verder hebben we daar een tempel bezocht en vanaf die tempel kon je een grote trap beklimmen (volgens mij horloge had ik toen 18 verdiepingen geklommen) Het was een hele klim maar het uitzicht daar was prachtig en de natuur daar boven ook. foto's volgen nog.  Ik heb ook nog in de zee gezwommen het was een heerlijke dag er even uit.  Ik was gewaarschuwd dat het duur zou zijn omdat het een eiland is. Maar op dit eiland was alles echt goedkoop waarschijnlijk omdat er weinig farangs (buitenlanders) komen.

Ik heb voor de komende tijd nog aardig wat plannen
zaterdag is dus de antimensenhandel/prostitutie mars
en zondag tot en met dinsdag ga ik naar Korat in Issan
op maandag is daar namelijk een opening van de kerk daar heel veel zin in.

en het weekend daarop ga ik naar Malesië naar Kuala Lumper.
Mijn visa loopt namelijk tot 14 augustus en ik blijf tot 16 augustus ik heb 3 opties
optie 1 ik doe niks en ben 2 dagen illegaal in het land en betaal een boete van 1000 bath (25 euro) op het vliegveld. Niet het grootste probleem maar je houdt je niet aan de regels van het land
optie 2 ik betaal 2000 bath (50 euro) voor een visaverlenging
optie 3 ik ga het land uit en kom terug met een gratis touristenvisum.
een vliegticket kost ongeveer 75 euro iets duurder maar ik vind het toch ook wel leuk om iets van Malesië te zien en ik ga daar een vriendin bezoeken wat ook wel heel leuk is en ik heb dus ook niet veel verblijfskosten. Deze vriendin was vorig jaar ook mee met de Omreis naar Thailand.

Het ticket boeken was alleen nog al een operatie.  Ik moest met mijn creditcard betalen en aangezien ik bij de rabobank zit heb je dan een raboscanner nodig. Jazelfs bij je creditcard veiligheid gaat voor alles. Ik ben ook wel blij dat ze dat doen want ik zit er ook niet op te wachten dat er iemand fraudeert met mijn creditcard. Gistermiddag had ik mijn scanner niet de bij de hand dus maar gewacht tot ik thuis was en toen 's avonds naar Leah gegaan voor internet. Alleen toen toetste ik de verkeerde pincode in. Ik gebruik niet zo vaak mijn creditcard en al helemaal niet met mijn scanner. Bij een automaat gaan mijn vingers haast automatisch naar de goede cijfers maar als ik ze dan moet gaan nadenken wordt het toch lastig en toen ik nog maar 1x had wist ik het helemaal niet meer. mijn pas werd dus geblokkeerd. Ik heb dus maar contact opgenomen met de rabobank gelukkig hebben die ook een chatfunctie. Die konden het deblokkeren maar daarvoor moesten ze wel telefonisch contact hebben en ze waren zo vriendelijk mij te bellen. Dat zijn de momenten waar ik blij ben dat ik een thaise nummer heb dan kost mij niks om gebeld te worden. Na wat controlevragen werd mijn pas gedeblokkeerd dat ging makkelijk dacht ik. (ik had al een scenario voor mij dat ik een nieuwe pas moest dat zou echt een gedoe zijn om die hier te krijgen) alleen helaas zo gemakkelijk ging het toch niet want mijn scanner zei nog hetzelfde. Ik moest eerst een bedrag pinnen in een automaat en dan pas kan ik weer de scanner gebruiken. Het was vandaag nog een heel gedoe daar achter te komen maar het is geluk en mijn vliegticket is geboekt :D

Ik had net ook nog wat over het warme weer hier geschreven maar het is inmiddels hier al 0:45 dus dat komt wel weer een ander keer. Het is in iedergeval nu 30 graden overdag en dat is tenminste niet zo heet de afgelopent tijd was het zo 33 graden maar door de regen nu koelt het wel lekker af.

bedankt voor het lezen en bedankt voor jullie gebeden en belangstelling

1. Shirley:
    13 juli 2017
    Hey!
    Mooi om te lezen wat je allemaal meemaakt. En nog mooier om te lezen wat die mensen allemaal meemaken in positieve zin! Daar doe je het voor!
    God is goed!
    Groetjes! Shirley