Ik ga donderdag naar Issan

6 juni 2017 - Muang Pattaya, Thailand

Ik kreeg al de vraag hoe het vrijdag was. Ik wil je ten eerste bedanken voor jullie gebeden. Ik weet niet heel goed wat ik ervan moet zeggen. Het was niet direct wat ik verwacht had maar wel goed. Ik heb een toneelstukje gedaan en wat uit de bijbel gedeeld.  Er kwamen uiteindelijk 4 vrouwen.  Een van de vrijwilligers zei dat ze het mooi vond wat ik deelde van de vrouwen vonden het wel mooi. Bij eentje had ik het wel het idee dat het haar raakte. Maar verder weet ik niet zo goed wat het met ze gedaan heeft.  Wat wel mooi was dat de vrouwen daarna zelf een getuigenis gingen geven. Eentje vertelde dat ze genezen was van een nare ziekte die ze jaren had. Dat is natuurlijk supergaaf om te horen. Verder werden er mooie ervaringen gedeelt. Hoever deze vrouwen dus al tot geloof gekomen zijn weet ik verder niet.

Verder wordt hier in Thailand helemaal geen aandacht aan Pinksteren geweest. Dat is wel vreemd. Ik ben zaterdag nog even opzoek geweest naar wifi. Er zijn wat coffeeshops waar je heen kan gaan maar het is altijd de vraag of ze open zijn. De tijden de openingstijden hoeven ook niet altijd te kloppen. Ik kwam deze keer langs een soort cafetje. Waar ik mij afvroeg of ze open waren. Daar werd ik naarbinnen genodigd. Ze zeiden we zijn nog niet open maar gaan zitten. Wil je wat drinken alleen voor de smaak. Ik kreeg Icecoffee met karamels en pindakaas  en geen idee wat er nog meer inzat het smaakte op zich wel goed. Al hou ik niet zo van de pindakaas smaak erin. Ik heb daar heerlijk op de wifi gezeten en met opwekking meegekeken. Toen ik wegging en wilde betalen. Wilde ze absoluut geen geld aannemen want ze waren nog niet open. Kom maar terug als we open zijn. Bijzonder ik denk dat het een nieuwe cafeetje is en ze binnenkort opengaan.

Verder ben ik zondag naar de baptisenkerk hier in Pattaya geweest waar ik 2 weken geleden ook geweest ben. Het was een mooie dienst maar er werd helemaal geen aandacht aan Pinksteren besteed. Ik hoorde dat er in de internationale kerk (daar ben ik vorige week geweest ) ook geen aandacht aan besteed was.  Het was een mooie dienst over johannes 15. Alles was in het Thais maar werd gelukkig in het engels vertaald. Ik hoop dat ik hierdoor ook een beetje Thais zal leren.  Aan het eind van de dienst hadden we lunch met de kerk en kon de mensen daar ontmoeten dat was erg leuk.  Niet iedereen kende het Tamarcenter maar veel wel en ze vond het allemaal zo gaaf dat ik daar hielp. Maar als Nederlander was ik natuurlijk ook heel interessant. Sommige waren zelfs in Nederland geweest.  Een iemand zei al "heel mooi" in goed Nederlands ze waren allemaal vol lof over hoe mooi Nederland was.  Ik sprak ook iemand uit Iran die daar was en die noemde Nederland zelfs een paradijs.  Er werd al gevraagd of ik uit The Hageu (Den Haag) of Amsterdam kwam.  Utrecht en Rotterdam kende ze ook nog.  Ik hoorde hier al meer mensen die wel eens in den Haag waren geweest. Den Haag is haast nog populairder dan Amsterdam. Dat verrast mij wel.   Het weer is ook altijd een leuk onderwerp om over te hebben. Ik vertelde dat in Nederland 26 C heet is. Reactie 29 C is koel hier.

Dat klopt wel als het 29 C overdag is dan hebben we het er al over vandaag is het niet zo heet. Het is nu 31 C en dat is toch wel heet op zich.

Net zo lastig als het voor ons is om te  in te schatten hoe oud Aziaten zijn zo moeilijk is het voor hun om in te schatten hoe oud blanken zijn. Ik word meestal ouder gezat. In Nederland van 25/26 vorig jaar in Thailand zelfs rond de 30 Maar toen was ook met mensen vanuit het team uit die leeftijd.  Maar Zondag werd ik dus 20 geschat. Toen ik zei dat ik 23 ben. Was het nee. Ik dacht 20,19, 18 of 17. Hij dacht dat dat zeker een compliment voor mij was. Het zal vast in deze cultuur klinken als een compliment hier. In de bars zeiden ze ook al dat ik er jong uit zag. Als jong staat voor beauty dan is het wel een compliment :D. Maar ik vind het stiekem ook wel leuk als ik ouder geschat wordt, Ik hoop dat het dan is omdat ik wijs over kom ;)

's middags ben ik naar Rik en Alinda gegaan daar hebben we met Nella en haar zoon en Marloes (een Nederlandse vrijwilliger die helpt met counseling) Naar opwekking gekeken. Het was toen 10 uur in Nederland. We hebben naar een mooie preek van Henk Stoorvogel over vogelverschrikkers geluisterd. Wat verhindert ons om te doen waar God ons toe roept?  Laten we ons afschrikken door de vogelverschrikker of gaan we de strijd aan?  Het was fijn dat we zo nog iets van opwekking meekonden krijgen. Ook leuk dat er even genoemd werd dat we in Thailand ook meekeken. Al weet ik dat wij niet de enige Nederlanders hier in Thailand zijn.

Verder ben ik gisteren verhuisd. Ik woon nu samen met nog 1 nederlandse vrijwilliger in het teamhouse. In dit huis zitten de dts teams altijd. Maar die zijn vrijdag vertrokken. Het is een heerlijk huis. ik ben er echt super blij mee.  Er is hier een ruime keuken. Dus ik kan nu als ik wil koken voor mijzelf. Maar ook Thee zetten. Verder een heerlijke woonkamer waar ik kan relaxen en ook gewoon lekker thuis eten en mij vrij voel om te doen wat ik wil. Verder is er ook een balkon :D Waar ik heerlijk kan zitten. Ik vind het heerlijk dat ik nu een plekje heb waar ik gewoon kan relaxen en mij vrij voel. In het andere huis zat ik ook weleens in de woonkamer maar het was daar kleiner en ik ging vaak ook naar mijn kamer. Verder is er ook een heerlijke ruime badkamer. (Voor Thailand dan) Waar ik meer plek heb om mij kleren neer te leggen waar ze droog blijven. Een douchegordijn kennen ze niet namelijk.  Verder doet de douche het hier gewoon goed. Die stopt niet halverwege zodat je verder moet met bakjes water en 's nachts wordt het water niet afgesloten.  Als je dingen even niet gehad hebt dan waardeer je het weer als je het weer krijgt.  In mijn vorige kamer had ik heus wel 3 maanden vol gehouden hoor. Maar dit gebouw is toch wel fijner :D Het enige nadeel is dat ik hier niet een normaal bed heb. Maar op een matras slaap. Maar er zijn hier heel veel matrassen. Dus ik heb er 4 op elkaar en daar weer een soort kussen op. Al heb ik vannacht niet goed geslapen ik hoop dat ik verder hier wel goed zal slapen.  Ik was alleen vergeten de spray tegen muggen op te doen. Ik zit al helemaal onder de muggenbulten maar dat is nu even iets erger. Ik heb er zelfs 1 op mijn vinger nu.

Donderdag ga ik naar Issan. Ik ga daar met een groepje Nederlanders heen. Met Rik een Nederlands staflid en zijn zoon van bijna 2 gaat ook mee en Lianne en Anna 2 Nederlandse vrijwilligers. We gaan daar Soi(op 28/3 heb ik over haar geschreven )helpen met de kerk daar we zullen vooral helpen met de kinderen. Mijn ervaring van vorig jaar toen ik ook zoiets gedaan heb komt nu doe goed van pas.  Willen jullie bidden voor  een goede reis. Dat we veilig en gezond blijven. Maar vooral tot zegen mogen zijn daar?  Dat de taalbarrière geen probleem zal zijn.  Rik kan niet heel goed Thais namelijk en Lianne, Anna en ik helemaal niet.  We zullen hier 4 dagen blijven.

Ik vind het zelf heel lastig dat ik geen Thais kan. Ik zou zo graag met ze willen praten maar het is erg lastig. willen jullie bidden dat ik hier goed mee om zal gaan en zal zien wat ik wel kan doen.

Het engels geven gaat gelukkig goed. Er komen veel nieuwe studenten dat is heel fijn. Willen jullie meebidden dat ze terug zullen komen en voor wijsheid om goed les te geven.  Er is 1 vrouw die hier elke middag komt en nu weer. Echt leuk om haar zo te zien groeien in Engels. Ze is 35 en vertelde dat ze net oma is geworden. Tja als ze jong kinderen krijgen worden ze vaak ook jong oma.  De meeste vrouwen hier hebben kinderen. De kinderen worden dan weer bij hun grootouders gebracht die voor ze zorgen. Dat maakt het wel lastiger voor de vrouwen om eruit te stappen omdat ze vaak ook werken voor hun kinderen dat zodat die naar school kunnen gaan. Goede scholen zijn duur hier.

Ik wil iedereen bedanken voor de belangstelling en de gebeden.