thaise cultuur is nog wel wennen

30 mei 2017 - Pattaya, Thailand

Ik ben alweer bijna 2 weken in Thailand. De tijd gaat echt snel. De eerste opwinding van alle het nieuwe is dan ook aan het wegebben. Ik geniet nog steeds wel van het hier zijn. Al loop ik ook echt wel tegen dingen aan nu.  Het is hier niet altijd zonneschijn sterker nog gisteren regende het bijna de hele dag. (dit is op meerdere manieren op te vatten ;) )  Ik weet dat jullie in Nederland last hadden van tropische hitte. Zo heet als het bij jullie overdag is zo heet is het bij ons 's nachts ongeveer. Het is hier 's nachts nog tussen de 26 en 28 graden.

Het is een leuke uitdaging om met twee thaise vrouwen in een huis te wonen. Maar ik kom er ook wel achter dat het niet altijd leuk is. De communiceren is lastig. Gelukkig heb ik genoeg mensen hier op terug te vallen en zijn er ook genoeg Nederlanders. Dat scheelt wel.

Verder kom ik bijna elke dag in het centrum van Pattaya. De locatie waar engels gegeven wordt Soi 6 zitten midden tussen alle barren. Het is te vergelijken met de wallen van Amsterdam alleen dan zie nog meer uitdagende vrouwen. Helemaal wennen doet dat nooit denk ik. Maar gelukkig kan ik hier tot nu toe wel goed mee omgaan. Ik ben ook heel dankbaar dat ik ook zie al het moois wat hier gebeurt. Het is heel dankbaar werk om er gewoon te zijn voor de vrouwen hier. Ik hoop echt dat ik hier nog veel mag zien van Godswerk hier.

Vanochtend hadden we een mooie gebedsbijeenkomst met alle vrijwilligers en wat van de staf. Met bijna alleen maar Nederlanders. Een thaise staflid en een amerikaanse vrijwilliger verder alleen maar Nederlanders. Het was goed om even te horen hoe het met iedereen ging. Voor sommige was beste een heftige periode hier. Verder hebben we ook voor elkaar gebeden dat was ook erg mooi om te doen.  We zongen verder nog in het engels, thais en in het Nederlands zelfs. Best grappig hier wordt zo engels, thai en Nederlands door elkaar gepraat. Met het bidden letterlijk want we bidden hier allemaal tegelijkertijd ieder in zijn eigen taal. Maar het gebeurt regelmatig met zoveel Nederlanders dat Nederlands praten en als er dan iemand bij komt die geen engels kan schakelen we uiteraard weer over op het engels. Maar ondertussen probeer ook wel steeds meer Thais te leren.

Vandaag ben ik voor de verandering even praktisch bezig. Alinda gaf aan dat ze het nog al druk had. Dus ik heb aangeboden even te helpen. Dus ben ik vandaag even bezig met het helpen van calculeren van de prijzen voor het restaurant en wat reprowerk. Aangezien ze vandaag genoeg mensen hadden voor de engelse klas heb ik maar besloten Alinda even te helpen. Zodat zij wat sneller klaar is en daarmee ook tijd overhoudt voor de outreaches. Ik heb het zelf verder hier niet zo druk dus dan is het wel goed om iemand anders even te ontlasten. Verder een keer alleen met Nederlander geluncht. De verhalen van Rik en Alinda gehoord hoe ze hier gekomen zijn en ook de getuigenis van Nella. Erg mooi om ook zo deze verhalen te horen.

en ondertussen (terwijl ik in het kantoor van Rik en Alinda wacht op Alinda )schrijf ik maar even mijn reisblog. Met goede hulp van Rik die wel even dicteert wat ik moet schrijven :p Verder is Rik totaal niet nieuwsgierig ;)  Sorry Rik ik heb niet letterlijk overgenomen wat jij zei :p

Ik wil iedereen bedanken voor de belangstelling en de gebeden. De gebeden zijn heel belangrijk voor mij. Ik geloof echt dat God hier door heen werkt. Ik merk echt dat God mij hier kracht en energie geeft. Er is veel geestelijke strijd en negativiteit hier. Het is niet dat ik daar totaal geen last van hebt. Maar ik merk wel dat God mij hiervoor beschermt en mij vasthoud. Zodat ik er goed mee om kan gaan. Daar ben ik echt dankbaar voor. Willen jullie hiervoor blijven bidden? Dat God mij blijft beschermen in meerder opzichten en dat ik gevuld mag zijn met de Heilige Geest zodat ik een licht mag zijn in deze duistere wereld.

1. Anneke van Selm:
    30 mei 2017
    Hoi Annette,
    We genieten steeds weer van al je belevenissen. Je schrijft echt heel leuk.
    Geef ook een keer je adres zodat we je ook nog eens post kunnen sturen. Groetjes Nico en Anneke
  2. Annette:
    31 mei 2017
    Ah wat lief

Tamar center
    Po box 278 Pattaya Post Office
    Pattaya Chonburi 20260

Uiteraard mijn naam er bij vermelden
  3. Julia Dijkstra-Wisse:
    31 mei 2017
    Ha Annette,
    Ik kan me helemaal voorstellen dat de cultuur af en toe even heel pittig is! Wat fijn dat je meerdere Nederlanders om je heen hebt, dat scheelt echt. Dan laad je weer sneller op. Cultuur is echt een gek ding, je kunt je nog zo goed voorbereiden, maar je loopt steeds wee4 tegen dongen aan die anders zijn dan je gaf gedacht. Ik vind het echt superrif dat je deze stap gezet hebt. Echt lef en heel leerzaam. Heel veel wijsheid en zegen gewenst!
    Groetjes, Julia