Een goed weekend gehad

22 mei 2017 - Pattaya, Thailand

Dankpunten:

Dat ik veilig aangekomen ben in Pattaya zonder problemen.

Dat ik gezond ben.

Dat ik amper last had van een jetlag.

bidpunten:

Dat ik tot zegen mag zijn.

Dat ik mijn vrije tijd hier goed mag besteden en niet teveel verspillen aan socialmedia

(met Thais leren, bijbelstudie en contact leggen)

Dat ik snel Thai mag leren verstaan en spreken. (Zal naar deze 3 maanden nog steeds basis zijn verwacht ik.)

Voor een meisje dat ik zaterdag ontmoet heb die engels wil leren

Aankomende woensdagavond is er een party op dit moment hebben we 24 vrouwen die komen.

Maar we hebben er 30-40 nodig nieuwe meiden nodig. Die hier nog nooit geweest zijn. Hiervoor gaan we vanavond (maandag) en dinsdagavond op outreach. Gebed tot woensdag dat ik er genoeg meiden komen. Verder dat het tot zegen mag zijn voor de vrouwen en een blijvende uitwerking mag hebben.

Aanstaande maandag begint er een nieuwe training voor de kappersopleiding. Tot vrijdag kunnen de vrouwen zich inschrijven hiervoor hebben we ook nog niet genoeg aanmeldingen(we hebben nog ongeveer 5 nodig). Bid dat er meer vrouwen zich zullen inschrijven. Het is lastig om vrouwen over te halen. Ze vinden namelijk veel geld in de bar en willen dat niet zomaar opgeven ook al zijn ze er niet gelukkig mee.

Tot zover de bid en dankpunten. Eens in de 14 dagen zal ik een mail sturen naar mijn kerk waar ze voor mij voor kunnen bidden voor de bidstond. Deze punten zal ik ook hier ook neerzetten. In deze email kan soms wel iets meer achtergrondinformatie geven. In deze blog zal ik het mijden om iets negatiefs te zeggen over Thailand. In de email durf ik daar wel iets opener over te zijn.

Deze blog heb ik op mijn computer getypt. De meeste blog typ ik op mijn telefoon. Deze zal ik later op de computer nog nakijken op spellingfouten etc.

Het weekend had ik vrij. Heerlijk uitgerust van alles. Wat minder leuk was is dat ik met mijn koffer uitpakken erachter kwam dat mijn volle shampoo fles opengegaan was. Er waren wat kleren die lekker geurtje hadden gekregen :D Ik dacht ik was het met de hand er wel even af. Maar in Thailand gaat het een beetje anders dan in Nederland. Het water is niet zo goed als in Nederland. Dat betekent dat je kleren 3x moet wassen. Mijn huisgenoten probeerde mij dat duidelijk te maken. Maar communicatie in een taal die voor ons allemaal een tweede taal is, is best lastig soms. Uiteindelijk mijn kleren in de wasmachine gewassen. Het is allemaal goed gekomen. De shampoo uit mijn koffer halen was nog lastiger. Het is er nog steeds niet helemaal uit.

Verder ben ik hier bijna altijd nat van het zweet of van de douche die ik net gehad heb, (op zich kan ik daardoor wel beter tegen de warmte denk ik) Ik zit vandaag bijna de hele dag binnen dus nu valt het mee. Alleen mijn haar is continu nat. Dat wil hier echt niet drogen.  Elke dag douchen is hier echt noodzakelijk. Vooral als ik mijn haar vast heb duurt het wel een dag voor het droog is en los is te warm.

Dit weekend ben ik naar het strand geweest en ik heb heerlijk gezwommen in de zee. Toen ik op het strand zat kwam er opeens een thais meisje naar mij toe ze wilde met mijn op de foto. Daarna even met haar gepraat haar engels was niet zo heel goed. Ze wilde graag dat ik haar engels leerde. Ik heb mijn contactgegevens met haar uitgewisseld. Ze komt niet uit Pattaya zelf. Ik hoop echt dat ik verder contact met haar kan opbouwen en zo wat voor haar kan betekenen. Bidden jullie mee hiervoor?

Verder voor het eerst van de motortaxi (al is het meer een brommer) gebruik gemaakt. Je hoort hier overal. Taxi dus toen ik een eind moest lopen aan het eind van de dag. Ik had al 9 km gelopen die dag en was door google maps af en toe (goolge maps is wel ideaal ) al door een doodlopende weggestuurd dat betekende dus al omlopen. Dus op een moment was ik het echt wel zat en toen ik taxi hoorde dacht ik laat de prijs eens vragen. Ik dacht dat hij iets 80 bath zei maar ik kon het niet goed verstaan. Ik dacht laat ik vragen of hij het voor 20(0,50) doet.Naar de grote weg vandaar pak wel een Suntower. Het scheelt toch weer een half uurtje lopen. Dat vond hij wel goed. Mooie ervaring erbij. Het reizen is hier best wel goedkoop. Ik ga bijna elke dag met de Suntower die kost maar 10 bath (0.25) en gaan door de hele stad. Al is het nog wel altijd de vraag tot hoever ze gaan. Behalve gisteren toen moest ik op eens 20 bath betalen. Aan buitenlanders kunnen ze nog wel eens meer vragen.

Op het strand komen heel veel verkopers langs (in de bars ook) Ik heb al geleerd hoe je nee dankje in het Thai kan zeggen. (Mai kop kon kha)  Zo kwam er vrouw langs die vroeg of ik voetmassage wilde. Ik vroeg hoeveel.  Yisip (20) was het antwoord. ze deed of ze niet goed engels kon. Dat is omgerekend (0,50) ik dacht dat is niet veel. Ze vroeg of ze ook mijn nagels moet knippen en voeten scrubben. Ik dacht prima dat zal dan ook niet zoveel kosten. Toen liet ze de prijskaart zien. Het was opeen 200 baht per ding en toen zei totaal tekende ze op mijn been een 8 en 2 0en. Niet heel duidelijk. het duurde even voor ik dus door had wat de prijs was. ik heb opgezocht maar 200 is geen yisip. Ik voelde mij behoorlijk beetgenomen. Ze was al bezig en ik wilde ook niet moeilijk doen. Dus toch maar gedaan. 20 euro is ook geen wereldbedrag en mijn nagels en voeten zijn weer netjes verwoord. Toen ze mijn voeten netjes kreeg verzocht had. Ik kreeg nog een heerlijke voetmassage. Alleen toen probeerde ze dat ik daarvoor nog 200 nog extra betaalde. Toen ik duidelijk maken dat ik hier niet mee eens was begreep ik het opeens niet. Aan het eind wist ze opeens wel wat 800 in het engels was. Ze vroeg of ik nog een keer terug kwam. Ik heb haar maar duidelijk gemaakt dat ik dit niet te vaak kan doen dat kost te veel.   Ik heb nu gezorgd dat ik goed kan tellen in het Thai en hoe ik het Thai kan vragen hoeveel het kost. Als je een beetje Thai spreekt kan het zijn dat je veel betere prijs krijg.

Voor buitenlanders vragen ze vaak hogere prijs. Ik kan het wel begrijpen. Voor Thaise mensen hebben wij best veel geld.

Zondag ben ik naar de kerk geweest. Buiten het centrum naar de kerk geweest.

Het was heerlijk even uit het centrum weg te zijn. De kerk was in een christelijk conferentie oord. Dat oord voelde echt als een oase van rust en vrede. Ik wist niet dat het zo fijn zou zijn even weg van alles. Terwijl het feitelijk dicht bij mij huis is. Ongeveer 5,5 km. Ik werd er warm welkom geheten. Gelijk mijn gegevens gevraagd ( mijn adres in Thailand? Geen idee. Ik weet de straat omdat ik mijn locatie een keer gedeeld heb op WhatsApp ideaal daardoor weet ik nu altijd de weg terug) mijn naam werd in het Thais geschreven (zie foto) ook leuk nu kan dat zelf ook oefenen. De dominee las iedereen voor die nieuw was. Of noemde de groep. Mijn naam vond hij toch wel lastig. Dan moest je opstaan. Gelukkig Was er engelse vertaling. Zo kan ik Thais leren. Ik hoor het eerst in het Thai en daarna in het engels. Aan het eind zongen ze een lied op de wijs van onze berijmde psalm.134 ik vermoed dat tekst daar ook vandaan komt. Dat vond ik wel verrassend ik heb nog nooit eerder de wijs van een nerderlandse berijmde psalm in buitenland gehoord. Het was een fijne dienst en ik ben van plan hier vaker te komen Ik was uitgenodigd door een vriend Ryan die ik ken van mijn OMreis vorig jaar. Hij werkt bij OM Thailand en woont in Bangkok. Hij was daar met een mannenconferentie. Ik heb ok met hen geluncht. Wel grappig om daar opeens tussen de mannen te zitten. Ik werk hier namelijk bijna alleen met vrouwen. Maar het was heel gezellig en ook erg leuk om bij te kletsen met Ryan. Over het weer gekletst. Ze hebben hier meerdere woorden voor het is erg heet. Die zinnen ben ik nu al weer vergeten. Ik heb liever dit dan die vrieskou in Nederland :p Ik vertelde dat we in Nederland vaak over het weer praatte. (Saai was de eerste reactie van Ryan)  Dat het zo veranderlijk is. Als we iets organiseren bidden we meestal voor zon. Een van de jongens zei wij bidden als we iets organiseren altijd voor wolken. Dit is wel een typisch verschil :D.

Ryan nodigde mij ook uit om als ik in Bangkok ben wat in zijn kerk te vertellen over het werk hier om zou hen ook te motiveren uit te gaan. Het lijkt mij mooi omdat te doen. Ik denk ook zeker dat Godsleiding was dat Ryan hier al het eerste weekend was. Hierdoor heb ik snel een kerk gevonden en was ik ook niet het hele weekend alleen. ( alle andere vrijwilligers waren het weekend weg)

Vandaag maandag was er weer English class. Er waren er 's ochtends wel 7 en 's middags 1. Vandaag gaven we net als vrijdag met z'n 3en les. Vrijdag was er 1 's middags. Vanmorgen hielp ik een vrouw die wat langzamer was. Ik vind het echt superleuk om les te geven en ik genoot er ook van om te zien hoe blij deze vrouw was als het lukte om het engels goed uit te spreken. Van deze dingen krijg ik echt energie en het maakt mij blij☺. Wie had dat ooit gedacht dat ik engels zou geven en nog wel uitspraak zou verbeteren? 6 jaar geleden zat ik nog te ploeteren op mijn engels examen en was ik blij met mijn 4,6 Niet dat ik nu perfect engels spreek.

Vanavond naar de bars geweest en ongeveer 13 meiden hebben toegezegd naar de Party te komen. Hopelijk zeggen er morgenavond nog 16 toe. Bij de bars hebben we wat gedronken met de meiden gepraat en een spelletje gedaan. Ik ben stiekem best trots want de andere 2 Nederlandse vrijwilligers hadden 4 op een rij gedaan met de bar girls en verloren telkens of de bargirls lieten haar winnen. De Girls doen dit ook zo vaak en zijn goed. Maar ik kreeg het voor elkaar om een paar keer echt te winnen. Maar toegegeven en ik ben ook niet onervaren met spelletjes ;) Het is alweer half 11. Tijd om te douchen. Mijn haar wassen met de thaise shampoo die toch maar moest halen en te slapen. Bedankt voor het lezen. Fijn om te zien dat zoveel mensen belangstelling in mijn verhalen hebben en leuk om jullie reacties te lezen ☺

hier een link daar de video die 1 van de studenten op facebook plaatste over engelse les https://www.facebook.com/annette.vanvliet.1/posts/1317630524940482?notif_t=like&notif_id=1495518008166555

1. Anneke van Selm:
    22 mei 2017
    Hoi Annette,
    Wat schrijf je leuk en boeiend!
    En wat een belevenissen al in zo korte tijd.
    We merken nu al dat je het goed naar je zin hebt daar;-)
    Hartelijke groetjes,
    o. Nico en t. Anneke