no not hos it is hot with a tte no s

20 juni 2017 - Pattaya, Thailand

Dit heb ik al vaak moeten herhalen in de engelse les hier. Op een of andere manier vinden thaien het lastig om aan het eind van de zin een t te zeggen. Meestal wordt het st of s. Na veel uitleg en herhalen komt er dan wel eindelijk hot uit. Maar dan heb je opeens het woord fast en dan moeten ze wel weer st zeggen. Zo makkelijk is engels nog niet. Maar gelukkig leren ze woord fast uitspreken wel weer sneller.

Maar andersom als ik Thais probeer te leren is het precies hetzelfde. Als ze dan het woord nog een keer zeggen dan denk ik dat zei ik toch? Soms denk ik iets in Thais te zeggen maar ze begrijpen dan nog steeds niet. Maar ondertussen kan ik wel bijna de dagen van de week in Thais opzeggen. Alleen donderdag struikel ik nog over. Dat is zo lang woord. (wan-pa-ru-hat-sabadi) maandag is bijvoorbeeld weer heel makkelijk (wan-jan) Vandaag de kleuren ook aangeleerd aan een student en leerde ik zelf ook weer de kleuren in Thai.

Vandaag onverwachts alleen Engels gegeven. Leah is ziek en de andere vrijwilligers hielpen mee met een kinderproject onder vluchtelingen. Vandaag les gegeven over het weer. Als Nederlander vind ik dat natuurlijk altijd leuk :D. Altijd grappig om Thaise te vertellen dat Nederlanders 25 graden heet vinden. Hier in Thailand is dat heerlijk koel :D. De lessen bestaan hier uit woordjes over het onderwerp en daarna vraagzinnen en antwoorden. Een van de vragen heb je vandaag een paraplu nodig? Antwoord ja voor de zon!  Het mooie is dat we altijd afsluiten met gebed. We vragen altijd of ze nog gebedspunten hebben. Meestal willen ze goed engels kunnen spreken of dat ze geluk hebben vandaag. Dat ze een goede man krijgen zodat ze niet meer hoeven te werken. Vandaag was er weer een student voor het eerst en die was zichtbaar aangeraakt door het gebed.(tranen in de ogen) Dat vind ik altijd zo bijzonder. Ze bedankten mij meerdere keren. Dat zijn de momenten dat je weer weet ja het maakt echt verschil dat ik hier ben.

Gisteren had ik ook een mooi gesprek met een student ze was hier al vaker geweest. Ze vroeg ook of ze een goede man mocht krijgen. Ik merkte dat ze het echt verlangde. Ik heb haar uitgelegd dat ze ook zelf kon bidden. Dat ze alles in haar eigen taal tegen God kon zeggen. Daarna vertelde ze dat ze het moeilijk vond om in de bars te werken. (mijn hart breekt) Ik kan heel goed begrijpen dat het moeilijk is. Ik kan mij niet voorstellen wat het is. over het werk zelf hoef ik denk geen uitleg te geven. Maar de vrouwen maken ook lange dagen en het is natuurlijk ontzettend vermoeiend. Dus het is slapen en werken daar bestaat hun leven uit. Verder hebben de vrouwen maar 1 dag in de maand! vrij. Niet eens elke week. Ze moeten altijd doorwerken. Elke vrouw heeft momenten dat ze liever niet aangeraakt wil worden. Maar zelfs op die momenten moet ze dit werk doen. Niet te voor te stellen hoe hard dat is.

Ik heb deze student vertelt dat ze een keus heeft om eruit te stappen. Dat het Tamarcenter haar kan helpen. Maar vooral dat God haar kan helpen. Op dit moment wilde ze nog niet. Ze had het geld nodig voor haar moeder en dochter. Ze zei dat ze anders dit werk niet zo doen. Verder geloofde ze in boedha. Al waren andere geloven ook goed volgens haar. Ik heb haar kort het evangelie uitgelegd en gevraagd of ze een bijbel wilde. Daar had ze wel interesse in.
Ik heb haar het nieuwe Testament gegeven en een boekje met bijbelverhalen eenvoudig uitgelegd in Thai. Dat zijn de mooie momenten. Blijven bidden dat God het zegent.